Geschoten in prachtig zwart-wit en met de typische, expressieve voice-over van de filmmaker, vertelt deze film het verhaal van Travis Wilkersons blanke en racistische overgrootvader S.E. Branch, die de zwarte man Bill Spann doodschoot. Wilkersons overgrootvader is nooit aangeklaagd voor deze misdaad, terwijl zijn slachtoffer bijna vergeten was.
Met het zuiden van Alabama als decor stuit de filmmaker op het ene obstakel na het andere als hij begint met zijn onderzoeksdocumentaire/moordmysterie. Ze beschuldigen hem ervan dat hij de familie te schande maakt door oude zaken op te rakelen waarover niemand het nog wil hebben. Spoken bestaan echt in Alabama, en de film vertelt een verhaal dat parallel loopt aan Robert Mulligans klassieker To Kill a Mockingbird (1962). “Dit is geen verhaal over een blanke redder. Dit is een blanke nachtmerrie”, kondigt de filmmaker in het begin aan, en die zullen we niet snel vergeten. “Een urgente, vaak bijtende kijk op heden en verleden van Amerika” (NYT).