Moonlight
Een zowel hartverscheurend als hartverwarmend verhaal over het opgroeien van een zwarte jongen tot volwassen man in een omgeving waar het gevaar overal op de loer ligt. Chiron moet al op jonge leeftijd zijn weg zien te vinden in het leven, zonder vader en met een aan drugs verslaafde moeder, terwijl hij gaandeweg zijn seksuele identiteit verkent. In een kleurrijke, warme en zinderende stijl voert deze biopic ons mee naar de in stilte geborgen gevoelens van deze eenzame outsider.
Gebaseerd op Tarell Alvin McCraney’s theaterstuk In Moonlight Black Boys Look Blue en op zijn eigen ervaringen, schetst Barry Jenkins een poëtische vertelling met diepgaand begrip van de pijn en uitdagingen die het opgroeien in een arme zwarte wijk in Miami met zich meebrengt. Deze tweede film van Jenkins, die met Medicine for Melancholy (2008) al zijn filmische visie en unieke stem in het filmlandschap bewees, is baanbrekend in zijn tedere verbeelding van zwarte mannelijkheid. Winnaar Golden Globe en Oscar voor Beste Film, winnaar Warsteiner Publieksprijs IFFR 2017. Zie ook Masterclass Barry Jenkins.