La ragazza del mondo
De rigide geloofsregels van de Jehova’s Getuigen zijn als een duikerskooi in een zee vol haaien: ze moeten gelovigen beschermen tegen gevaarlijke invloeden van buitenaf. Met dat idee is de intelligente Giulia opgevoed. Als zij in La ragazza del mondo verliefd wordt op zo’n ‘haai’ – de ruige ex-bajesklant Libero – komt daarmee haar complete leven op losse schroeven te staan. Durft Giulia te kiezen voor een leven met Libero, ook als ze dan wordt verstoten door haar familie? Hoe moet ze weten wat ze wil, als ze zo gewend is dat mensen vóór haar denken? In zijn trefzekere speelfilmdebuut onderzoekt Marco Danieli thema’s als identiteit, persoonlijkheid en de interactie tussen individu en maatschappij.
La ragazza del mondo is daarmee eerder een coming-of-age-verhaal dan een romance, al zou je dat haast vergeten met die knetterende chemie tussen Sara Serraiocco en Michele Riondino, die in Venetië de Pasinetti-prijzen wonnen voor beste acteurs.