Deze derde lange productie van Gaston Solnicki – zijn eerste fictiefilm – is elliptisch, tragikomisch en liefdevol. Hij kreeg enigszins plagerig de titel Kékszakállú mee: moeilijk te spellen, maar wel herkenbaar. Bovendien roept het ogenblikkelijk de vraag op wat het betekent. Het verwijst naar de Hongaarse titel van Béla Bartóks opera Hertog Blauwbaards Burcht, die een emotionele inspiratiebron vormde. Op elegante wijze portretteert de film geprivilegieerde Argentijnse tieners in hun spirituele lethargie. Hun vrije tijd brengen ze door in de chique badplaats Punta del Este in Uruguay. Geleidelijk focust de film op een tiener (fraai gespeeld door Laila Maltz) die de weg naar een volwassen, zelfstandig leven wel bijzonder kwijt lijkt te zijn, en komt onder de oppervlakte borrelend drama naar boven. Dan wordt duidelijk dat wat gestolde herinneringen en uitgebeitelde identiteiten werden, ooit mogelijkheden en keuzes waren – of toch zeker leken.