Elke moderne samenleving is gebouwd op twee onzichtbare structuren, door mensenhanden gemaakt: het financiële en het sanitaire systeem. Gaat er iets mis met een van beiden, dan loopt de beschaving gevaar. Cloacinae is de Romeinse godin van het eerste riool van de moderne beschaving, de Cloaca Maxima, in Rome. In deze animatie over financiën en hygiëne – vormgegeven met Chinese schaduwpoppen en een groot aantal pre-cinematografische technieken – volgen we de reis van een cent die in de riolering is gevallen.