Dicht op de huid gefilmd volgt Kosmos het gezin van Kevin Mroc, een Roma-familie uit Slowakije die tot eind 2013 in het gekraakte Gesù-klooster in Brussel woonde. In de aanloop naar de ontruiming van het pand maakte de jonge Belgische regisseur Ruben Desiere deze documentaire met fictieve elementen. Kosmos is losjes gebaseerd op het gelijknamige verhaal van de Poolse schrijver Witold Gombrowicz, waarbij de zoektocht van de personages naar het vinden van betekenis in een chaotische, precaire leefomgeving duidelijk naar voren komt. Niemand heeft werk of geld, het is niet duidelijk hoe het gezin überhaupt overleeft. De uitzichtloosheid van de tijdelijke woonsituatie in het kraakpand wordt prachtig in beeld gebracht. De ontstane patronen, kleuren en het bijgeloof vormen de basis voor een verhaal waarvan de reikwijdte pas duidelijk wordt na volledige overgave aan de details.