Er zijn twee soorten apparaten. Westerse apparaten, die het altijd doen, en Russische, waarvan je nooit weet of ze werken. Het wordt gezegd in de documentaire Electro Moscow, die een onbekend maar fraai stuk muziekgeschiedenis oprakelt die zelfs de doorgewinterde muziekliefhebber zal verbazen. Onder de vlag van het Russische KGB-communisme produceert de industrie fanatiek het ene na het andere elektrische apparaat. Gedisciplineerd sleutelen wetenschappers overdag aan nieuwe soorten maanraketten, bommen en controlesystemen, die vooral bedoeld zijn voor de wapenindustrie, maar ’s avonds gaan ze zelf aan de slag. Achter de gesloten deuren van hun krappe kamertjes op de industriecomplexen sleutelen ze aan vreemd uitziende muzikale apparaten die hun tijd ver vooruit zijn en geluiden produceren die nog nooit zijn gehoord. Het is de Oostenrijkse filmmakers Tikhonova en Spritzendorfer gelukt om sommige van deze apparaten op te duiken en het vaak bizarre verhaal achter deze machines te vertellen. Electro Moscow is een levendige documentaire die voor een stevige glimlach zorgt.