De zoektocht naar mogelijke toekomstige Utopia’s die zich in afzondering ontwikkelen, voert Ben Rivers naar vier eilanden: het kurkdroge Lanzarote, het bouwvallige, van beton vergeven Japanse Gunkanjima, het maar net boven de zee uitstekende Polynesische Tuvalu en het fictieve Somerset – de postapocalyptische overblijfselen van de vroegere Britse eilanden. Prachtig gefilmd en voorzien van een glorieuze soundtrack: biogeografie op z’n weelderigst.