Op een niet nader genoemde locatie, ergens op het platteland, is het oorlog. Stevo vindt zijn huis vernield terug, zijn vrouw is omgekomen, zijn kinderen zijn angstig. Dan arriveert een merkwaardige caravan: geen vijanden, maar een bonte troep artiesten, verenigd in het kleurrijke Circus Fantasticus. Tussen het beschadigde gezin en de verzameling merkwaardige karakters groeit, na aanvankelijk wantrouwen, een bijzondere band. De communicatie is woordenloos, maar helder als glas, met gebaren, blikken en muziek. Het circus doet zijn naam eer aan: niet alleen de acts zijn fantastisch, de leden van de grote circusfamilie blijken over bovennatuurlijke krachten te beschikken. In dit magisch-realistische sprookje duikt de overleden moeder op om troost te bieden, dansen acrobaten met een tank en worden de laatste momenten van de oude circusdirecteur gevormd door een sprankelende voorstelling. Silent Sonata is een ode aan moed, mededogen en schoonheid in een grauwe werkelijkheid.