Met deze film op het raakvlak van essay en fictie vestigde F.J. Ossang zijn vorm: de hedendaagse mythologie. La dernière énigme, vrijelijk geïnspireerd op het boek Overhetterrorisme en de staatvan Gianfranco Sanguinetti, schept visuele echo’s van een politieke gebeurtenis: het verbeurdverklaren van de revolutie door het staatsterrorisme.