Rihla is gebaseerd op fragmenten uit de Arabische en Islamitische literatuur waarin steden en landen in het Westen worden beschreven. De literatuurbronnen lopen van de 14e eeuw tot het heden. Verschillende tijdperken en perspectieven kruisen elkaar en komen samen in het verhaal van de hoofdpersoon.