Questions à la terre natale
Hoe staat Afrika, het donkere werelddeel, ervoor? Veertig jaar na de herwonnen onafhankelijkheid heerst er veel beroering en worstelt het continent met de tegenstellingen tussen het verlangen om bevrijd te zijn van koloniale bevoogding en de afhankelijkheid van de goodwill en liefdadigheid van rijke landen. Deze film is een forum waarop aan Afrikanen wordt gevraagd hoe zij over hun continent en hun leiders denken, hoe zij de internationale gemeenschap met zijn dwangmatige medeleven zien, wat hun analyse is van de positie van Afrika in de huidige geopolitieke context en hoe zij nadenken over hun toekomst in het licht van de enorme, wereldwijde veranderingen die zich thans voltrekken. Na vele jaren in het buitenland keert Samba Félix N’diaye terug naar zijn geboortestad Dakar in Senegal en dat roept bij hem fundamentele vragen op, op zowel politiek, economisch als historisch vlak.