Julien, een Franse jongeman, reist in zijn eentje te voet en per boot door de overweldigende Mexicaanse natuur. Over zijn beweegredenen wordt niet gesproken in deze dromerige, meditatieve film. Desalniettemin bestaat er geen twijfel over Juliens gemoedstoestand: hij zit ernstig met zichzelf in de knoop. Het kustplaatsje Chacahua doet enige dagen dienst als pleisterplaats. Als Julien er het uitslapen moe is, laat hij zich langs de lokale bezienswaardigheden gidsen door Pablo, een lokale visser. De omgang met deze geduldige, eenvoudige man brengt Julien in het reine met zichzelf. De Franse/Mexicaanse regisseur Matías Meyer studeerde enige tijd aan de Sorbonne, en volgde daarna in Mexico een opleiding aan de Centro de Capacitación Cinematográfica. El calambre is Meyers tweede film, die zijn première beleeft in Rotterdam, na zijn debuutfilm Wadley (2008), over de peyote-trip van een jongeman in het midden van de woestijn.