Deze documentaire analyseert enkele filmboeken die deel uitmaken van de ‘Rerberg’-serie en vertelt zo het verhaal van de artistieke reis en het tragische lot van een van de meest briljante Russische cameramannen, Georgi Rerberg. Tijdens zijn loopbaan werkte Georgi Rerberg mee aan een aantal onovertroffen films. Sommige met Andrei Kontsjalovski, maar de beroemdste is waarschijnlijk De Spiegel van Andrei Tarkovski, een klassiek kunstwerk en een onmiskenbaar onderdeel van het wereldfilmerfgoed. Rerberg stamt uit een beroemde dynastie van kunstenaars die reageerden op de crisis in menselijke relaties in de totalitaire Russische maatschappij, wat Georgi Rerberg ook doet in zijn camerawerk voor Stalker, een ander meesterwerk van Andrei Tarkovski. Rerberg and Tarkovsky. The Reverse Side of ‘Stalker’ is een film die zeer rijk is aan documentair materiaal en filmliefhebbers een unieke gelegenheid biedt om nooit eerder vertoond materiaal te zien dat nu ontsloten is door regisseur Igor Mayboroda. Wat het herontdekken van de Russische film betreft, evenals het leren kennen van de boeiende figuur van Georgi Rerberg, de kunstenaar achter de camera, is dit een waar juweeltje. (LC)