De vader van Jani Ruscica is een geboren Siciliaan. Swan Song is een persoonlijke reis in de vorm van een lied waarmee afscheid wordt genomen van een vervlogen tijd. De hoofdrollen worden gespeeld door een traditionele Siciliaanse marionet en mensen van een bepaalde generatie, voor wie het schijnbaar alledaagse liedje Ciuri, Ciuri, dat in de film gezongen wordt, een onlosmakelijk deel vormt van hun jeugd en van hun erfgoed.