Hoewel ze vaak worden aangeduid als minimalistisch, houden de krachtige ‘landschapsfilms’ van James Benning zich op verschillende manieren bezig met maatschappelijke en historische kwesties: ze tonen verborgen of verdrongen lagen van het Amerikaanse leven. Bennings nieuwste film beleefde afgelopen september zijn wereldpremière op de Documenta, en is opgedragen aan het beroemde landschapskunstwerk Spiral Jetty van Robert Smithson. James Benning: ‘Tussen 15 mei 2005 en 14 januari 2007 ben ik 16 keer naar de Spiral Jetty geweest. De Jetty, gemaakt in 1970, is een 450 meter lange spiraalvormige pier die uitloopt in het Great Salt Lake in Utah, opgebouwd uit stenen, aarde, zout en rode algen. Mijn film traceert de 37-jarige geschiedenis van de Jetty door te kijken en te luisteren naar zich steeds weer voordoende veranderingen. Ik heb gemerkt dat de Jetty fungeert als een barometer voor allerlei cycli. De hele dag door vinden er radicale of subtiele veranderingen plaats. Dat kan komen door een langstrekkend weerfront of simpelweg door een andere stand van de zon. Seizoenswisselingen en een veranderend waterpeil hebben invloed op de groei van zoutkristallen, de hoeveelheid algen in het water, het al dan niet verschijnen van wilde dieren. Het water lijkt afwisselend blauw, rood, paars, bruin of goud te kleuren. Er kunnen geluiden zijn van een straaljager, wilde dieren, klotsend of spattend water, de autoradio van een bezoeker, op elkaar botsende onweersbuien – maar het kan er ook zo stil zijn dat je het bloed in je oren kunt horen kloppen.’