Un beau matin … is een van de meest vindingrijke en originele kinderfilms van de afgelopen jaren. Hoewel gemaakt voor en met kinderen zal de film menig volwassene kunnen verleiden zich aan zijn associatieve vertelling over te geven. In een kleurrijke orgie van licht, kleur en beweging wordt het genre van de filmmusical heruitgevonden. Er is geen sprake van een waterdicht verhaal met een dichtgespijkerd plot. Er is een vreemde verteller op het witte doek, die zowel de kinderen in de zaal als die in de film in een wonderlijke en fantasierijke wereld brengt. Op de muziek van Prokofievs betoverende klassiekers Romeo en Juli a en Peter en de w olf beleven ze allerlei avonturen in een wonderlijke potpourri van animatie en live-action, waarin wie maar wil in de meest vreemde werelden geïnitieerd kan worden. Het camerawerk tovert prachtig met scherptediepte. De montage plakt overtuigend de meest uiteenlopende universums aan elkaar. Speciale effecten versterken de soms burleske humor die zo uit de oude zwijgende films van Méliès of Buster Keaton gegrepen lijkt. ( SdH )