Na de aanslagen van 9/11 in New York en Washington werd bekend dat drie van de vier zelfmoordterroristen die de vliegtuigen hadden bestuurd, regelmatige bezoekers waren van de Al-Quds Moskee in Hamburg. Wat er zich in deze moskee precies afspeelde, was lange tijd onbekend. Totdat er videotapes opdoken die door een anonieme camerabezitter in deze moskee waren opgenomen. Het betrof beelden van ontmoetingen met Mohammed Fazazi. Fazazi werd aan het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw imam in de Al-Quds Moskee. In januari 2000 hield hij aan het einde van de ramadan in de gebedsruimte van de moskee een aantal lezingen. Tijdens deze bijeenkomsten was het de aanwezigen bij uitzondering toegestaan hem direct vragen te stellen over geloof en leven. De imam keerde in 2001 naar Marokko terug. Hamburger Lektionen is een letterlijke, niet ingekorte vertaling van deze opnames. De acteur Manfred Zapatka draagt de teksten – inclusief voetnoten – vanaf een barkruk voor, zonder subjectieve interpretaties of ensceneringen. De voordracht is statisch maar vormt een unieke kans kennis te maken met de mogelijke invloed van deze imam op de loop van de wereldgeschiedenis. ( PvH )