Emile Cohl: Early Works
Voor hij de Europese pionier werd van de tekenfilm, amuseerde de Fransman Emile Cohl zich met cyclisme, filatelie, duelleren en tal van andere bezigheden. Cohl was allereerst een van de levendigste vertegenwoordigers van de ‘Incoherenten’. Deze vormden de Franse beweging die aan de dadaïsten voorafging is. Met veel humor schopten zij tegen de heilige huisjes van de academische kunst. Cohl maakte niet alleen films, maar was ook actief als cartoonist. Naast een reeks voorbeelden van zijn grafische werk zijn in de tentoonstelling vier van zijn vroegste films te zien, voor het eerst vertoond in een context van beeldende kunst. In 2008, honderd jaar na zijn eerste film, volgt in Parijs de uiteindelijke consecratie van zijn oeuvre.