Een heldere, maar toch raadselachtige en juist daardoor spannende film over het onderwerp der onderwerpen in de huidige actualiteit: terreur. Een jonge vrouw, een meisje nog, maakt zich op voor een zelfmoordaanslag. Met een bom in een rugzak in het hartje van New York. De film laat nauwgezet haar voorbereidingen zien en toont de mensen die haar begeleiden en voor een gruwelijke daad inzetten. Veel details, maar geen motief. Een blank meisje dat zonder accent spreekt, geen politiek doel lijkt te hebben. Het maakt haar even ongrijpbaar als intrigerend, zoals de film zelf zijn geheim niet prijsgeeft en daarom tot het einde blijft boeien. De film volgt een dag en een nacht uit het leven van het meisje – of misschien is zij toch een vrouw, vanwege haar volwassen beslistheid om deze dag en deze nacht tot de laatste van haar leven te maken. Koelbloedig treft ze haar voorbereidingen. Bij de uitvoering van haar plan lijkt ze aanvankelijk even koelbloedig, maar ze blijkt toch over zenuwen te beschikken. Misschien laat niet de techniek haar in de steek – een veelvoorkomend probleem bij zelfmoordterroristen – maar haar onbekende motivatie. Uiteindelijk staat een meisje alleen met een bom in New York. Zonder god aan haar zijde. Day Night Day Night is met grote zelfverzekerdheid gemaakt. Met een minutieuze controle over de filmische middelen. Foutloos zou men kunnen zeggen. (GjZ)