Miike Takashi heeft een solide reputatie als shock-Meister van de Japanse cinema. Die reputatie bouwde hij op met snel en virtuoos gedraaide films vol hoeren, gangsters en manische moordenaars. Ze vallen op door achteloos en excessief geweld en terloopse seks. Niet bepaald een regisseur voor een kinderfilm zou je zeggen – en dat is maar één van de vele verrassingen van deze film. De film speelt zich af in een bizarre en fantastische wereld en wordt bevolkt door de meest vreemde wezens die de Japanse sagen en legenden hebben voortgebracht. Daarnaast leende de filmmaker links en rechts fantastische elementen uit bijna alle denkbare bronnen. Hij baseerde de film losjes op een film uit 1968 van regisseur Kuroda Yoshiyuki met dezelfde titel. De yokai’s uit de titel zijn ongrijpbare wezens uit de Japanse volksverhalen. Ze kunnen verschillende vormen aannemen en zijn maar voor een enkeling zichtbaar. Hoofdpersoon is de tienjarige Tadashi, die na de scheiding van zijn ouders met zijn moeder bij zijn opa op het platteland moet gaan wonen. De stadsjongen uit Tokio ontwikkelt in zijn nieuwe natuurlijke omgeving een grote fantasie en beleeft, echt of niet, weergaloze avonturen. Op een lokaal festival krijgt de schuchtere Tadashi onverwacht een speciaal zwaard en dan kan het grote avontuur beginnen. (GjZ)