Van Hong Sang-Soo, die in 1997 een Tiger Award won met zijn debuut The Day a Pig Fell Into the Well, zijn alle films vertoond in Rotterdam. Zijn zesde film is een klassieke, maar relatief relaxte ‘Hong’. Tale of Cinema is met zijn speels spiegelende structuur, eigenzinnig Koreaanse man-vrouwproblematiek (inclusief veel drank en kordaat in beeld gebrachte seks) en even wrange als slimme humor niet alleen een feest van herkenning voor de liefhebber maar ook een aanrader voor de beginner. Een bijzondere stilistische nieuwigheid is het incidentele gebruik van de zoom. Sang-Weon ontmoet op straat een oude vlam, en de twee proberen hun eerder mislukte relatie nieuw leven in te blazen. Na een avond van eten, drinken en onsuccesvolle seks, besluiten ze samen zelfmoord te plegen. Terwijl het buiten begint te sneeuwen, mislukt ook de zelfmoord. Eenmaal thuis krijgt de jongeman de wind van voren van zijn moeder… Vervolgens zien we voormalig filmstudent Tong-Su een bioscoop uitkomen, waar hij net een film heeft gezien die gemaakt is door een succesvolle, maar inmiddels ernstig zieke oud-klasgenoot. Yeong-Shil, de hoofdrolspeelster uit de film, zit ook in de zaal. Tong-Su begint een gesprek, en veel elementen uit de mislukte toenaderingspoging die volgt zullen de kijker bekend voorkomen… Schijnbaar moeiteloos en zonder veel poespas brengt Hong de verwikkelingen in beeld. Een film waarvan de superieure kwaliteiten zich niet direct, maar pas bij nader inzien openbaren. (GT)