Veel films in dit programma zijn doordrenkt van drugs, drugsverslaving, drugscriminaliteit of de drugsroes, maar deze film van Garrel toont zonder twijfel de meest overtuigende en extreme verweving van drugs met het filmmaken zelf. Een film over film. Een drugsfilm over een drugsfilm. De filmmaker François Mauge wil een film maken die waarschuwt voor de gevaren van drugs. Zijn vrouw is recentelijk aan een overdosis gestorven. Hij cast de jonge actrice Lucie in een rol die gebaseerd is op zijn overleden vrouw. Lucie leeft zich zo in de rol in dat ze verliefd wordt op François en ook de drugsgewoonte van zijn vrouw overneemt. De productie van de film raakt in financiële problemen, waarop François aanklopt bij een louche kennis van zijn vrouw. Maar voor het geld van die kennis moet hij een grote hoeveelheid heroïne de grens over smokkelen. Sauvage innocence is een film waarin de overschreden grenzen (van de moraal, van de houding tot drugs en ook van landen) onherroepelijk leiden tot dood, verdriet en rouw. Evenals Garrels eerdere film J’entends plus la guitare, ook in dit programma te zien, is deze film geïnspireerd door de relatie die de filmmaker had met Nico, rockmuzikant, model en beroemd heroïnegebruikster. (GjZ)