De Amerikaanse kunstenaar Sarah Morris (1967) is dit jaar ‘Artist in Focus’ van het Internationaal Film Festival Rotterdam. Morris is vooral bekend als schilder van hard en glanzend geschilderde geometrisch-abstracte doeken. In Museum Boijmans Van Beuningen zijn zowel schilderijen als films van haar hand te zien van 26 januari tot 26 februari 2006.
Morris’ schilderijen verwijzen naar façades, atria en lobby’s van moderne kantoorgebouwen en hotels. Gelijktijdig werkt Morris aan een oeuvre van films dat diezelfde moderne urbaniteit als onderwerp heeft. Films zonder narratieve structuur, maar opgebouwd uit gelijke beelden van façades, hotel lobby’s en elektronische billboards. Morris is geïnteresseerd in de betekenissen die schuilgaan onder het schijnbaar neutrale, kunstmatige oppervlak van de gebouwde omgeving.