Midtown
Midtown is in eerste instantie een vorm van gezichtsbedrog. Een wolk glijdt voorbij, spiegelend in de ruiten, onderbroken door een natuurstenen band. Kozijnen en etages verdelen het vlak in oneindig veel vierkanten en ruitvormen. De ene gevel, haaks op de ander, doet je twijfelen welke nu dichterbij staat. Dit is Manhattan, New York, een geometrisch woekerend gezwel van staal, marmer, beton, spiegelglas, waartussen de camera van Sarah Morris rustig beweegt. Times Square, Madison Garden, 57th Street. Het eerste stadsportret van de kunstenaar is een soort beginselverklaring. De schilder Sarah Morris legt haar kaarten op tafel. Ze laat zien waar die keiharde geometrische structuren vandaan komen die ze in knallende kleuren hoogglanslak op het doek zet. Als zij de stad filmt, is dat met de blik van de schilder die structuur zoekt. Van grote afstand, met nog eens een extra laag ertussen door de muziek van Liam Gillick, de kunstenaar (en Morris’ echtgenoot) die al haar ‘stedenfilms’ van muziek zal voorzien. Ook zijn elektronische muziek tast de gevels af. Op straatniveau, tussen de mensen, is het geluid dreigend, chaotischer, met een nagalm van claxons. Maar de afstand blijft. De stad wordt een kijkdoos waar je met één oog toegeknepen naar kijkt. Alle diepte gaat verloren. (SB)