Los Angeles 2004
In het begin van Los Angeles zet de kunstenaar met twee beelden de stad neer: een perfecte vrouw stift haar reeds rode lippen met trefzekere hand in een cupidoboog, en een filmrol spoelt door een projector. ‘Stad der Engelen’, stad van sterren aan de vooravond van de uitreiking van de Oscars. De muzikale score (Gillick) glijdt trefzeker van kitsch à la Jean-Michel Jarre naar opgewekte dance om deze stad, geheel in dienst van de filmindustrie, neer te zetten. Morris behoudt haar verrassende interesse in de grafische details van de stad (ramen, hekken, waterpartijen) maar focust veel meer dan voorheen op de mensen. Een filmproducent die zich, al bellend en in een rijdende limousine, door zijn butler laat aankleden lijkt bijna een komische scène te acteren. Een keur aan filmsterren zien we van dichtbij aan het werk of aan het netwerken: Dennis Hopper, Brad Pitt, Will Smith. Zonder expliciet commentaar wisselt Morris de wereld van de sterren en hun sprookjesachtige behuizing af met alles wat nodig is om dit in stand te houden: de botox-injectie, het gebit dat gebleekt moet worden, het zonnekanon en de immens grote apotheek. Opnames van bontgekleurde aquariumvissen spreken voor zich. (SB)