Een Oliveira die nu al klassiek te noemen is. Onverstoorbaar is de film in zijn benadering van eeuwige thematieken als religie, dood en dat wat er na de dood komt. Een strenge meditatie in afgemeten beelden en afgeronde volzinnen. De Oliveira houdt als het ware in zijn eentje het contact staande tussen de cinema en de rijkste en diepste delen van het Europese denken. Bij dezen krijgt hij de eretitel Philosophicus Cinematographicus. De Oliveira werkt graag met dezelfde acteurs, zoals hier Leonor Silveira die Alfreda speelt en Ricardo Trepa, de kleinzoon van de filmmaker, in de rol van Luciano. Alfreda is een rijke vrouw met een grote wens: ze wil in een visioen de Maagd Maria zien. Luciano is een arme agnosticus die net uit de gevangenis is vrijgelaten. Toch is het juist Luciano die Alfreda op haar spirituele reis moet begeleiden. Het verhaal is gebaseerd op een boek van de Portugese schrijfster Agustina Bessa-Luis. De Oliveira baseerde zich vele malen eerder op haar werk. Het begon met het fraaie Francisca en leverde bijvoorbeeld ook het klassiek O Convento op. En de samenwerking is wederkerig: een paar keer was de film er eerder dan het boek. Literaire cinema in de beste betekenis van het woord. (GjZ)