Al jaren bewijst Abolfazl Jalili dat tegenslag geen belemmering hoeft te zijn voor creativiteit en productiviteit. Terwijl de filmmaker zelf bezig is met de afwerking van Hafez – een film geïnspireerd op het leven van de grote Perzische dichter – vertoont het festival nu het innemende Full or Empty, dat Jalili praktisch in zijn eentje maakte, met niet-professionele acteurs. Full or Empty wordt gekenmerkt door de voor Jalili zo typische liefde voor een ambitieuze jeugd die zich niet neerlegt bij de bureaucratie, desinteresse en huichelarij van de gevestigde orde. De setting en de personages zijn levensecht en overtuigend. Het resultaat, een sociale komedie met haast Chaplineske trekjes, staat in de beste traditie van de neorealisten. De 17-jarige Navid Reisi (gespeeld door de 17-jarige Navid Reisi) verlaat zijn dorp om een baan te zoeken als leraar Perzische literatuur. Hij meldt zich bij Het Onderwijscentrum en wordt op een wachtlijst geplaatst. In een sloppenwijk neemt hij zijn intrek bij een weduwe en neemt allerlei klusjes aan. Op een nacht droomt hij van een meisje, dat hij een aantal dagen later tegenkomt. Hij besluit met haar te gaan trouwen zodra hij zijn aanstelling als leraar heeft. Maar dat is nog niet zo eenvoudig. Het mooie meisje blijkt een gescheiden vrouw, moeder van drie kinderen en verloofd met een oude man die in haar levensonderhoud voorziet. Navids daadkracht en goed ontwikkelde gevoel voor rechtvaardigheid brengen hem verder in de problemen… (GT)