In de heuvels aan de voet van de Etna beramen drie mensen een aanslag op een niet nader gepreciseerd institutioneel centrum op Sicilië. Hun doel: het eiland onafhankelijk te laten worden van Italië. Een plaatselijke gezaghebbende, die gespitst is op hetzelfde, verheugt zich op dit nieuws, en organiseert een samenkomst. Ondertussen raakt een ongelukkige handelsreiziger betrokken bij dit alles. Maar het verhaal heeft een verrassend staartje.