Een film over Geloof en Opera. Il sopranisto gaat over een man met een ondefinieerbare, goddelijke stem. Een volstrekt Italiaanse film die een cultuur toont die langzaam aan het verdwijnen is, en een aanklacht is tegen de houding van het hedendaagse Italië tegenover mannelijke sopraanzangers, die in de zeventiende eeuw nog als verheven wezens werden gezien.