Op de rokende puinhopen van het WTC groeide Rudy Giuliani uit tot wat wel de burgemeester van Amerika genoemd is. Deze documentaire onderzoekt stap voor stap hoe dat in zijn werk ging. Giuliani had al voor de 11de september solide reputatie. Hij regeerde New York met harde hand en maakte ruim baan voor investeerders in de periode van economische groei van de jaren ’90. In New York maakte hij zich niet bij iedereen geliefd, maar daarbuiten werd zijn hardvochtige werkwijze wel gezien als model voor het besturen van chaotische, criminele en verarmde megasteden. Zijn zogenaamde zero-tolerance-beleid maakte school over de hele wereld. Overigens was Giuliani hopeloos verwikkeld in schandalen op het moment van de ramp die cynisch genoeg zijn carrière zou redden. De filmmaker heeft zich niet laten verblinden door het charisma van de succesburgemeester. Kritisch is hij al zijn gangen nagegaan en heeft iedereen gesproken, fan en vijand, profiteur en slachtoffer. Uit de film rijst een beeld op van een monomane en niet helemaal zuivere politicus die de stad die hij bestuurde heeft verdeeld en de reeds aanzienlijke kloof tussen arm en rijk nog dieper heeft gemaakt. De film plaatst Giuliani in een context van republikeins politiek denken waardoor er veel licht wordt geworpen op de huidige Amerikaanse politieke situatie in zijn geheel. (GjZ)