De uitdroging van het Aralmeer als gevolg van desastreuze sovjetplanning is al vaker onderwerp geweest van documentaires, waarvan de meeste het probleem vanuit sociaal-politiek of economisch gezichtspunt benaderden. Filmmakers Ismailova en Casas verhalen over de levens van drie generaties vissers en hun strijd om te overleven. Nu het meer zich heeft teruggetrokken, moeten ze ver reizen om vis te kunnen vangen – hetgeen hun enige bron van bestaan blijft. Verhuizen is geen optie, daarvoor zijn ze te zeer geworteld op hun plek. Allen hopen dat het meer ’terug zal keren’. Een intiem portret van een afgelegen plaats in Oezbekistan en haar bewoners, onaangeraakt door mondialisering. (LC)