Met een scherp oog voor sociale verhoudingen schetst Trapero in El bonaerense het alledaagse geploeter van de werkende klasse. Met zijn in Rotterdam bekroonde debuutfilm Mundo grúa bewees Trapero al dat hij een goed observator is. In El bonaerense is de hoofdpersoon opnieuw een eenvoudige goedzak die noodgedwongen in een onbekende en vijandige omgeving belandt.Wanneer slotenmaker Jorge onbedoeld betrokken raakt bij een overval, wordt hij gesnapt. Gelukkig helpt een invloedrijke oom hem uit de penarie en regelt een baantje voor hem als agent in de grote stad. Met zijn onschuldige gezicht en ontwapenende charme werkt Jorge zich door de politieopleiding. Gallo, een van de rechercheurs, neemt hem onder zijn hoede. Als Jorge een relatie krijgt met een vrouwelijke instructrice, wordt hem dat door veel van zijn mannelijke collega’s niet in dank afgenomen. Al snel blijkt dat Gallo de vriendelijke Jorge niet voor niets als beschermeling heeft aangenomen.El bonaerense zet een grimmig en realistisch beeld neer van de politie in Buenos Aires (de beruchte bonaerense). Donkere, enigszins korrelige beelden dragen bij aan de drukkende sfeer, die slechts verlicht wordt door wrange, haast satirische humor. Trapero onthoudt zich van een moreel oordeel en laat alleen zien – zelfs met enige tederheid – hoe de jonge, naïeve agent meegesleurd wordt in een door en door corrupte wereld.