National Class geeft een fraai beeld van de sfeer in Belgrado aan het eind van de jaren zeventig, maar tegelijk is deze psychologische schets van de flierefluitende Branko universeel herkenbaar.Branko, alias Floyd, is een jongeman van rond de twintig die nog bij zijn ouders in de buitenwijken van Belgrado woont. Hij houdt vooral van raceauto’s en vrouwen, hoezeer zijn ouders ook verlangen dat hij een wat normaler leven gaat leiden. Een van zijn grootste dromen is om naar een hogere raceklasse te promoveren. Daartoe moet hij op zaterdag de race winnen. Naast zijn grote twee passies is Floyd vooral veel tijd kwijt met het ontlopen van de militaire dienst. Nadat alle andere pogingen mislukt lijken, besluit hij zich in te schrijven voor de filmacademie, want studenten hoeven niet in dienst. Uiteraard vindt hij hier eerder een interessant meisje dan een mooie toekomst… Floyd is iemand die vindt dat geld verdienen tijdverspilling is. Hij jaagt liever het geld van zijn ouders erdoorheen. Hij bedriegt zijn vriendin (die zwanger blijkt) en iedereen om zich heen, schijnbaar zonder er bij stil te staan. Het tempo van zijn leven doet denken aan zijn favoriete sport en bij iedereen die hij ontmoet ‘speelt’ hij een andere rol.Nadat de film een cruciale week in het leven van Branko heeft gevolgd, blijken er andere oplossingen voor zijn problemen te zijn dan hij had gedroomd.