Met Japón zette Carlos Reygadas de toon voor zijn latere werk – een meeslepend en existentieel drama over dood, seks, liefde en religie, gesitueerd in een prachtig landschap. Een man uit de stad reist naar een dorpje in een verafgelegen, majestueus ravijn om zich voor te bereiden op zijn zelfmoord. Hij vindt onderdak bij een oude weduwe. Al na een paar dagen zijn er, geheel tegen zijn bedoeling in, een paar zaken die hem naar het land van de levenden terughalen. Ten eerste blijkt een neef van de weduwe die net uit de gevangenis komt de oude vrouw te willen beroven, en ten tweede ontwaken plots zijn seksuele instincten. Deze fascinerende debuutfilm werd na vertoning in Rotterdam overal opgemerkt, opnieuw door Reygadas gemonteerd en beleefde een tweede wereldpremière op het filmfestival van Cannes – waar ook zijn drie volgende films werden vertoond.