Indrukwekkende en theatrale found-footagedocumentaire over de wereldwijde problematiek van emigratie en immigratie. De theater- en filmmaker Martone en zijn coregisseur/editor Quadri laten in deze film duidelijk zien en voelen dat achter ieder pijnlijk immigratieprobleem een eveneens pijnlijk emigratieprobleem schuilgaat. Menige speelfilm in dit programmaonderdeel brengt meer of minder direct het hoogst actuele probleem van grote emigratie/immigratiestromen ter sprake. Havensteden zijn tenslotte van oudsher de plaatsen van al dan niet legale doortocht en nog lang niet alle ontheemden reizen per vliegtuig. Maar Un posto al mondo gaat expliciet over de pijn van de hedendaagse volksverhuizingen en slechts terloops over havensteden (al is de thuishaven van de filmmakers de havenstad Napels en bevat de film schokkende beelden van bootvluchtelingen). Het grootste deel van de film is opgebouwd uit indringende beelden uit alle hoeken van de wereld die werden gevonden in de nieuwsarchieven van de Rai. Sommige beelden zijn vanwege hun schokkende karakter nooit in journaaluitzendingen gebruikt. Via een ingenieuze associatieve montage worden beelden van oorlogen, natuurrampen en vluchtelingenkampen uit alle continenten verbonden met het leven van legale en illegale vluchtelingen en immigranten in Italië. Een kleiner deel van de film bevat beelden van repetities van Martone van het toneelstuk Oedipus Rex van Sophocles, waarbij het koor bestaat uit immigranten van vele nationaliteiten. (GjZ)