Luis Recoder: Poetics of Interference
Luis Recoder begint op zijn eigen wijze vanuit het niets. Hij neemt al lang vergeten ‘gevonden’ films uit hun blikken en reanimeert deze slapende films en hun tijd- en ruimtestructuren om volstrekt nieuwe ervaringen te genereren.
Recoder maakt gebruik van marginaal of gedateerd materiaal (een indoor-wielerwedstrijd, een lang vergeten B-western, een superdidactische instructiefilm over het verzorgen van wonden) om ons, op het keerpunt van het digitale tijdperk, te laten terugkeren naar het magische plezier van de filmillusionisten. Met zijn dubbelbeeldprojecties onthult hij de vreemde, vaak surreële poëzie van de originele films en creëert een fascinerende blik op vermengde, overlappende en ‘geloopte’ tijden.
‘Aan het uiterste einde van de cinematografische droom van een illusie (illusie van een droom) is er een opening in het doek waarin weer een ander filmdoek is opgehangen; daar wordt onze transparantie in een ander licht gebaad, getemperd, verspreid en wild gebroken.’