Luis Recoder: Poetics of Interference
Departing from a different sort of scratch – taking long abandoned ‘found’ films from their cans – Luis Recoder re-energises the forms of these sleeping films and their structuring of time and space to create entirely new experiences.
‘Recoder has been creating a sensation with his projection performances using multiple strips of film fed into a single projector or an array of projectors with duplicate prints. As in early cinema at the turn of the last century, Recoder foregrounds the magical and the mechanical notion of the apparatus and the role of the projectionist as a star performer and author of experience. These pieces conjure up beguiling spectacle using delicate manipulations and elegantly simple technical dare devilry.’
‘At the limit of cinema’s dream of illusion (illusion of dream), aperture in the screen through which another screen has been erected, bathing our transparency in a different light, subdued and scattered, refracting wildly.’