De traditionele documentaire biedt de kijker inzicht in een onderwerp, waarbij hij door de regisseur aan de hand genomen wordt. Dankzij diens research, opnamen en montage ontstaat een zorgvuldig gedoseerd en afgerond pakket aan informatie. Maar net zoals de speelfilm beïnvloed wordt door de nieuwe media, staat ook de documentaire open voor veranderingen. De werkelijkheid is op zoveel manieren te betrappen en hoe kan een verhaal over de werkelijkheid ooit afgerond zijn? Transforming the Documentary gaat in op de mogelijkheden van nieuwe documentairevormen.
Multimediakunstenaar en filmmaker Douglas Gayeton – regisseur en ontwerper van onder meer Johnny Mnemonic (de interactieve versie) en Vanishing Point – geeft een presentatie van een van zijn laatste projecten: Waking Hours. Deze interactieve online-ervaring volgt de met elkaar verbonden levens van 24 tieners over een aaneengesloten periode van 24 uur. De jongeren maken zelf hun webpagina’s, waarin dagboekfragmenten, foto’s, animatie, video en geluid verwerkt zijn.