Omdat het scenario voor The Acid House is geschreven door Irvine Welsh zal de film onvermijdelijk vergeleken worden met Trainspotting (Danny Boyle, 1996). In ieder geval is er een gemeenschappelijke surrealistische inventiviteit en ziet Schotland er kleurrijker uit dan gewoon.The Acid House is een stadssprookje in drie delen. Het eerste deel, getiteld ‘The Granton Star Cause’, is een zwarte komedie over wraak, voetbal en religie. De redelijk zelfingenomen Bob Coyle verliest in korte tijd de volledige basis van zijn bestaan: hij wordt uit zijn voetbalteam gesmeten, zijn vader wil dat hij nu eindelijk eens op zichzelf gaat wonen en zijn verloofde maakt het uit. Een man in een café stelt zich voor als God: in dit geval een straffende, oud-testamentische God die Bob wegens het ‘verspillen van zijn leven’ in een vlieg verandert. Het tweede verhaal, ‘A Soft Touch’, is een satirische sociale schets: softie Johnny trouwt met de hoogzwangere Catriona, ook al is het zeer de vraag of hij de vader van het kind is. Terwijl hij op het kind past, zet zijn vrouw binnen de kortste keren de bloemetjes weer buiten. Deel drie, ‘The Acid House’, is komisch-surrealistisch: Coco houdt van raves en van de bijbehorende pillen. Aan de andere kant van de stad staat een vrouw op het punt te bevallen. Tijdens zijn net iets te heftige trip wordt Coco’s bewustzijn verplaatst naar de pasgeboren baby en vice versa.