Max Fisher is een enthousiaste leerling op de prestigieuze Rushmore Academy. Zijn voorliefde gaat uit naar buitenschoolse activiteiten. Hij is redacteur van het jaarboek, oprichter van het debating team, voorzitter van de schaakclub, etcetera. Later wil hij naar Harvard of Oxford. Helaas is hij de slechtste leerling van de school. Zijn merkwaardige positie binnen de school wordt nog gecompliceerder als hij verliefd wordt op een nieuwe docente, een verfijnde Engelse weduwe. Zijn rivaal in dezen is de vader van twee van de afschuwelijkste leerlingen van de school, Mr. Blume (Bill Murray). Maar Blume is ook degene die als enige de bijzondere gaven van Max erkent en hem aanmoedigt in zijn meest onbezonnen plannen. De situatie drijft Max tot wanhoop en wraak. Hij verliest zich in laag steekspel van wederzijdse pesterijen dat volledig uit de hand loopt.Met zijn stekelige en goed getimede humor is Rushmore een frisse variant op de highschool-comedy. Het campusleven van een adolescent wordt in heldere composities en met oog voor detail scherp in beeld gebracht. Resultaat is een ontwapenend portret van Max, die weigert toe te geven dat hij de situatie volstrekt niet meer de baas is en weinig geduld heeft met de snobs die hem omringen. Bill Murray als Blume is zowel genadeloos als oprecht begaan met zijn vriend, en zo slaagt Anderson erin tussen de grappen door de complexiteit van de personages volledig te bewaren.