Een fijnzinnig psychologisch portret van jongeren op weg naar de volwassenheid, dat doet denken aan een film als Like Grains of Sand waarmee Ryosuke Hashigushi drie jaar geleden een Tiger Award won. In Fishes in August draait het om de kwetsbare zoektocht van jongeren die zich geconfronteerd zien met nieuwe, onbekende gevoelens en zich voor het eerst vragen stellen over zaken als liefde en vriendschap, loyaliteit en verraad. Kenji is een middelbare scholier, lid van het zwemteam van school en verliefd op zijn klasgenote Reiko. Hij lijkt kansloos wanneer Reiko hem vertelt dat ze een zwak heeft voor Arai, de ster van het zwemteam. Reiko vraagt Kenji haar aan zijn rivaal te koppelen. Kenji stemt toe, ondanks zijn eigen verliefdheid. Maar Arai begrijpt Kenji’s ware gevoelens en probeert op zijn beurt tussen Kenji en Reiko te bemiddelen. Ondertussen wordt Kenji tijdens de voorrondes van het kampioenschap uit het zwemteam gezet omdat hem de juiste wedstrijdmentaliteit ontbreekt. Als hij op weg naar een afspraakje met Reiko haar samen met Arai aantreft, wordt zijn vechtlust opgewekt en volgt er een beslissende confrontatie.Fishes in August is de eerste lange speelfilm van Takahashi, gebaseerd op een novelle van Natsuo Sekikawa. Acteurs Ren Osugi en Moro Morooka waren eerder te zien in respectievelijk Hana-bi en Kids Return van Kitano Takeshi.