Fin août, début septembre vertelt over een aantal gebeurtenissen die zich vanaf het eind van augustus tot het begin van september van het volgende jaar afspelen. Zo gaat de film over het verbreken van de relatie tussen Gabriel en Jenny, ondanks de genegenheid die ze voor elkaar blijven voelen, totdat een nieuwe liefde zich aandient: die tussen Gabriel en Anne, met alle onzekerheden en angsten vandien. Tegelijkertijd is de film een verslag van de ondergang van Gabriels beste vriend, de schrijver Adrien Willer. Gabriel bewondert de verlegen en compromisloze Adrien en voelt zich klein, bijna ondermaats, in zijn aanwezigheid. Wanneer een oude ziekte de kop opsteekt, moet Adrien zich zien te verzoenen met zijn naderende dood. Maar dat geldt niet voor hem alleen, want zijn tragedie is ook die van de mensen om hem heen. De dood is aanwezig, gezien door anderen. De dood verandert het leven, totdat het leven de dood uiteindelijk absorbeert.Het gehele speelfilmoeuvre van Olivier Assayas is te zien geweest op het festival van Rotterdam, van zijn debuutfilm Désordre in 1986 tot Irma Vep in 1997. Ook in zijn nieuwste film onderzoekt Assayas met onveranderde intelligentie en chirurgische precisie de moderne (Franse) relatie en de onderliggende (universele) gevoeligheden daarvan, de angsten, aarzelingen, pijn. De manier waarop Assayas deze relaties behandeld, is virtuoos en niet gericht op een snel dramatisch effect.