In Bullet Ballet zet Tsukamoto een enorme stap vooruit in zijn volstrekt eigenzinnige analyse van de Japanse naoorlogse samenleving, die hij begon met Tetsuo the Iron Man, Tetsuo II en Tokyo Fist. De in IJzeren Man veranderende hoofdpersoon uit Tetsuo stond model voor een economisch succesvolle samenleving die in hoog tempo afhankelijk werd van machines. In Bullet Ballet wordt duidelijk dat Tsukamoto vindt dat het nationale collectivisme, vertegenwoordigd door de salary man, een ondraaglijke vervreemding en eenzaamheid heeft opgeleverd.Goda (uitstekend vertolkt door Tsukamoto zelf) was een Tokiose yup. Maar aan zijn luxe leventje als televisieproducent kwam een einde toen zijn verloofde hem plotseling meedeelde dat ze afzag van een huwelijk en zichzelf vervolgens door het hoofd schoot. Hoewel overmand door verdriet, probeert Goda weer mee te doen aan het leven. Hij wordt meegelokt door het punkmeisje Chisato en door haar vriendjes wreed vernederd. Het is jeugd die geen gevoel meer heeft, noch voor hun eigen pijn, noch voor die van anderen; ze zijn niet eens meer in staat een ‘ijzeren’ bestaan te vormen. Goda zoekt wraak en zo ontstaat een angstaanjagende botsing tussen eerste en tweede generatie mutanten. De bijna intieme hand-held zwart-witfotografie ondersteunt de gedoemde sfeer, die misschien minder vreemd is dan in Tsukamoto’s eerdere cultklassiekers, maar daardoor nog beangstigender.