Een reeks zorvuldig en inventief vervaardigde bewegende schilderijen. Met minimale ingrediënten als een hand, een glas water, een vel papier en een enkele kleur aquarelverf zijn vele, vaak humoristische variaties bedacht op het maken van een tekening of een schilderij. De manier waarop het werk tot stand komt lijkt hierbij belangrijker dan het resultaat. In totaal bestaat de film uit zestien van deze visuele variaties. Ieder variatie bestaat uit een doorlopende opname van enkele minuten.De beeldend kunstenaar en filmmaker Sarkis maakte deze film in samenwerking met een groep studenten tijdens een werkverblijf in het culturele centrum Le Fresnoy. De studenten werden uitgedaagd om met dezelfde minimale middelen een maximum aan variatie in hun werk aan te brengen.Ondanks de bewust gekozen beperking raakt de film op een ironische manier aan grootse mythische thema’s waarin water en vuur een rol spelen, zonder overigens zwaarwichtig te worden. In wezen registreert Au commencement niet zozeer het maken van aquarellen, maar legt eerder de schilderkunstige handeling in de tijd vast. Het gaat om visualisaties die vaak te vluchtig zijn om buiten de film te kunnen bestaan. Zo laat een penseel met verf een fraai bewegend kleurspoor in het water na dat binnen enkele seconden verdwijnt, maar door de film wordt vastgehouden. De eenvoud van de handelingen maakt ze verwant met rituelen. De handeling om de handeling.