Het goud uit de titel is de honing die de imker Ulee (Ulysses) Jackson (Peter Fonda) wint om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Zijn vrouw is zes jaar geleden overleden. Ulee is een soort kluizenaar die in zijn eentje zijn twee kleindochters opvoedt. Zijn zoon Jimmy zit na een kraak in de gevangenis en zijn aan de drugs verslaafde schoondochter is verdwenen. Casey, de oudste van de twee meisjes, kijkt met enige minachting neer op de bezigheden van de in haar ogen uitsluitend met praktische zaken gepreoccupeerde opa. Zoonlief smeekt zijn vader op zoek te gaan naar zijn verdwenen vrouw, die in handen is gevallen van twee partners in crime, die wachten op het gestolen geld dat Jimmy verstopt heeft. Ulee wordt met tegenzin betrokken bij de pogingen van de kruimeldieven dit geld te bemachtigen.Voordat hij aan Ulee’s Gold begon, maakte Victor Nuñez drie kleine, goed ontvangen films, Gal Young ‘Un, A Flash of Green en vooral Ruby in Paradise. Op basis hiervan kreeg hij steun van Jonathan Demme (Silence of the Lambs) en Orion Pictures om Ulee’s Gold te maken. De ingetogen film wordt op bijna ouderwetse wijze gedragen door de kracht van de personages en het gedetailleerd vertelde, menselijke drama. De film werd geprezen om de ‘klein’ neergezette acteerprestaties. Nuñez’ regie van deze aandoenlijke film is wel met die van Cassavetes vergeleken. Let met name op Peter Fonda, die langzaam maar zeker het patina van zijn goede oude vader Henry krijgt.