The Real Blonde speelt zich af tegen de achtergrond van de mode- en amusementsindustrie van Manhattan. Joe (Matthew Modine) verdient een mager loontje als ober voor een exclusieve cateraar, maar probeert al jaren aan de bak te komen als acteur. Hij woont samen met Mary (Catherine Keener), met wier carrière als visagiste het veel beter gaat. Al acht jaar levert zij het grootste deel van de inkomsten en ze raakt daar in toenemende mate gefrustreerd over. Joe wil wel werken, maar legt de lat voor zichzelf erg hoog. Zijn gebrek aan succes wordt echt pijnlijk als zijn vriend en collega Bob (Maxwell Caulfield) plotseling een soap-ster wordt. Maar ook Bob heeft zo zijn onvervulde wensen: hij wil een echte blondine vinden. Hij werkt een hele rij af, onder wie zijn co-soap-ster Kelly (Darryl Hannah). Joe ondertussen voelt zich gedwongen een vernederend klusje in een Madonna-video aan te nemen, wat hem in contact brengt met Madonna-double Tina (Elizabeth Berkley).Tom DiCillo geeft in zijn vijfde film en meest ambitieuze film tot nu toe een humoristische draai aan het streven naar integriteit in een door opppervlakkigheid en kunstmatigheid dolgedraaid wereldje. The Real Blonde zit vol scherpe dialogen over seksisme, bevat een aan Woody Allen herinnerende aanval op het Holocaust-revisionisme en vele grappen over plotwendingen in soap-series. Er draaft een keur aan (independent) sterren op, ook in de bijrollen, onder wie Kathleen Turner en Christopher Lloyd.