In Paper Airplanes reist Hakemzadeh in opdracht van het ministerie van Cultuur met een mobiele openluchtbioscoop door het bergachtige groene noorden van Iran. Op een dag besluit hij zijn jonge zoon mee te nemen. Ze trekken van de ene afgelegen plek naar de andere en komen zo in een dorpje terecht waar men nog nooit een film gezien heeft. Voordat de avond valt maakt Hakemzadeh een lange wandeling door het bos en is diep onder de indruk van de stilte. Ondertussen bidt een mooie jonge vrouw dat ze zal trouwen met de man van haar dromen, in plaats van met de oudere heer aan wie ze uitgehuwelijkt is. ’s Avonds zijn de kersverse filmkijkers zo onder de indruk van de filmbeelden, dat zelfs een verschrikkelijke regenbui hen niet van hun plaats krijgt. Na een film van Charlie Chaplin volgt er een Iraans melodrama waarin een meisje tegen haar wil wordt uitgehuwelijkt. In de werkelijkheid van het dorpsleven raken vader en zoon operateur betrokken bij het lot van de mooie jonge vrouw.Paper Airplanes is een zorgvuldige afweging van de moderne verworvenheden tegen de voordelen van het traditionele leven in de natuur. Op eenvoudige en altijd humane wijze beschrijft regisseur Mehranfar abstracte zaken als kennisoverdracht en de raakvlakken tussen legende, kunst en werkelijkheid.