Het leven van gerespecteerd schrijver en weduwnaar Giles De’Ath (John Hurt) wordt bepaald door boeken. Hij werkt op een Engelse universiteit waar er sinds de vorige eeuw weinig veranderd lijkt. Zijn huishoudster is dan ook niet weinig verbaasd wanneer ze op een dag ontdekt dat de verstofte professor een televisietoestel en een videorecorder heeft aangeschaft. De’Ath is namelijk – ook tot zijn eigen verbazing – gebiologeerd geraakt door de Amerikaanse teenage-ster Ronnie Bostock (een rol van Jason Priestley, bekend van Beverly Hills 90210). Sinds die dag doet hij weinig anders dan kijken naar pulpfilmpjes als ‘Hotpants College II’ en ontwikkelt zich in no time tot een expert op het gebied van de Amerikaanse jeugdcultuur. Hij vertrekt naar Long Island, waar Ronnie volgens de blaadjes zou wonen. Daar neemt hij zijn intrek in een motel en is vastbesloten het object van zijn verlangen te vinden.Gezien de niet geheel platonische obsessie van een oudere man voor mannelijke jeugd en dynamiek van de nieuwe tijd is het niet vreemd dat Love and Death on Long Island vergeleken is met Visconti’s Dood in Venetië. Niettemin gaat Kwietnowski’s film uiteindelijk meer over een confrontatie tussen twee culturen, over de kracht van de cinema en over wat film bij mensen kan oproepen. De hoofdrol van John Hurt lijkt hem op het lijf geschreven.