Le septième ciel
Het begin van de film doet denken aan een scène met Gene Tierney in Whirlpool van Otto Preminger. Sandrine Kiberlain, een actrice met een lange, prachtige gazelleachtige verschijning, speelt Mathilde, een vrouw die iets steelt in een winkel zonder dat ze weet waarom. François Berléand is de José Ferrer-figuur, een geheimzinnige en wat sinistere dokter die ervoor zorgt dat Mathilde niet wordt gearresteerd en haar onder zijn hoede neemt. In tegenstelling tot de duistere, moordlustige figuur in Premingers origineel, blijkt de hypnotiseur/arts die Berléand speelt Mathildes redder te zijn. Hij maakt haar feng shui op orde en zorgt ervoor dat ze voor het eerst een orgasme krijgt. Het is een geniale zet van Jacquot en diens briljante scenarist Jérôme Beaujour dat du moment dat Mathilde haar balans vindt, haar man (een rol van Vincent Lindon, die overigens getrouwd is met Kiberlain) de zijne verliest. Een haast onbestaanbaar lichtvoetige en hartverwarmende film en een ontroerende, verrukkelijke fabel over het moderne huwelijksleven. (KJ)